Letouny USAF
výsostný znak USAF
Stíhací jednomotorové
Stíhací dvoumotorové
Bombardovací
Dopravní
Námořní
Italské letouny
Sovětské letouny
Japonské letouny
Zpět na domovskou stránku

Jednomotorové stíhačky

přehled fotografií
Z velkého počtu jednomotorových stíhacích letounů zde můžete vidět následující typy :

Bell P39 "Airacobra"

Stíhací jednomístný středoplošník s motorem uprostřed (!). Letoun byl dodáván jako válečná pomoc do Británie a SSSR. Jeho výkony RAF ovšem nenadchly, takže uplatnění našel spíše na východní frontě v rukou sovětských pilotů. Jedno z největších sovětských es A.I.Pokryškin na něm získal část svých vítězství.

North American P51 "Mustang"

Tento letoun je považován za nejlepší stíhací letoun amerických leteckých sil za druhé světové války. Letoun byl především nasazován jako doprovodný stíhač. V období naprosté vzdušné převahy spojenců dostávali piloti "volnou ruku" k vyhledávání cílů. Výkony verze D předstihovaly všechny německé pístové stroje a dokázal i vymanévrovat proudový Me 262.

Republic P47 "Thunderbolt"

Těžký stíhací letoun, který byl do příchodu Mustangů první doprovodnou stíhačkou pro bombardovací svazy. Letoun vynikal vysokou rychlostí a neobyčejnou odolností. Jeho obratnost mu ovšem nedovolovala manévrové souboje s německými stíhači.

Curtiss P40 "Kittyhawk"

Letoun předválečného původu dodávaný podobně jako Airacobra do Británie. Proslul v bojích v Číně, kde byl v rukou amerických dobrovolníků velmi obávaným soupeřem japonským letcům.
Technická data :
Typ letounu Výkon motoru (k) Max.rychlost (km/h) Dostup (m) Výzbroj
P39 Airacobra 1150 - 1200 588 - 612 9900 - 10700 1 kanón, 4 kulomety
P51 Mustang 1400 - 1720 695 - 702 12700 - 12800 4 - 6 kulometů
P47 Thunderbolt 2000 - 2800 685 - 745 12800 - 13100 8 kulometů
P40 Kittyhawk 1040 - 1300 550 - 595 9000 - 10500 6 kulometů
nahoru

Dvoumotorové stíhací letouny

přehled fotografií
Z dvoumotorových stíhacích letounů zde najdete stručné informace o následujících typech :

Lockheed P38 "Lightning"

Tyto stroje byly nasazovány především proti nepřátelským bombardérům. Mezi nejslavnější akce patří sestřelení letounu japonského admirála Jamamota. Byly ovšem též používány jako doprovod bombardovacích svazů a mezi jejich úkoly patřilo i napadání protiletadlového dělostřelectva.

Northrop P61 "Black Widow"

Tento velký letoun (velikosti středního bombardéru) s osádkou 3 mužů byl používán především jako noční stíhač. Dosahoval vysokých rychlostí, byl překvapivě obratný a byl vybaven výkonným (i když značně poruchovým) radarem.
Technická data :
Typ letounu Výkon motoru (k) Max.rychlost (km/h) Dolet (km) Výzbroj
P38 Lightning 1000 - 1425 630 - 660 720 - 4150 1 kanón, 4 kulomety
P61 Black Widow 2000 - 2800 587 - 655 885 - 2172 4 kanóny, 4 kulomety
nahoru

Bombardovací letouny

přehled fotografií

North American B25 "Mitchell"

Dvoumotorový střední bombardér, který se uplatnil v Evropě i Pacifiku. Velmi slavným se stal po bombardovací akci proti Japonsku po startu z letadlové lodi Hornet v roce 1942.

Boeing B17 "Flying Fortress

"Létající pevnosti" B17 nesly hlavní tíhu denní bombardovací ofenzívy 8.let.armády v Evropě. Přes značnou rychlost a obranou výzbroj trpěly svazy v první fázi bombardovací ofenzívy velkými ztrátami. Situace se začala měnit po přeskupení formací a především nasazením doprovodných stíhaček.

Consolidated B24 "Liberator"

Druhý těžký bombardér americké výroby byl používán nejen v americkém, ale i britském letectvu. Britové jej využívali i v akcích nad mořem (např. proti ponorkám). Na těchto strojích létaly i české posádky.
Technické parametry
Typ letounu Výkon motoru (k) Max.rychlost (km/h) Dolet (km) Nosnost (kg)
B25 Mitchell 1700 434 - 501 2150 1360 - 2300
B17 Flying Fortress 1200 460 - 516 2100 - 5400 1235 - 9500
B24 Liberator 1200 464 - 485 2100 - 5400 4000 - 5900

Dopravní letouny


přehled fotografií
V této rubrice naleznete pouze fotografie snad nejproslulejšího dopravního letounu americké výroby C47 "Skytrain" (známý i pod označením DC3 "Dakota"). Sehrál významnou roli ve výsadkových akcích (den "D", operace "Market Garden"). Těchto letounů bylo vyrobeno ohromné množství a byly pochopitelně využívány k dopravě nákladu i osob dlouho po válce v civilním letectvu.

 

nahoru

Námořní letouny

přehled fotografií
Z řady námořních letounů zde uvádím následující typy :

Douglas SBD "Dauntless

Proslulý střemhlavý bombardér. Tyto letouny se "zasloužily" o potopení čtyřech japonských letadlových lodí v bitvě u Midway.

Grumman F4F "Wildcat"

Stíhací palubní letoun, který sice nedosahoval výkonů proslulých "Zer", ale jeho slušná obratnost, dobrá výzbroj a ochrana pilota mu dávala určité výhody. Navíc pevná konstrukce umožňovala vyšší střemhlavé rychlosti než si mohli dovolit japonští stíhači. Tento letoun byl dodáván i do Británie pod jménem "Martlet".

Vought F4U "Corsair"

Výkonný palubní stíhač se na bojišti objevil až v roce 1943. Je považován za nejlepší palubní stíhačku. Po zkouškách na palubě letadlové lodi se ovšem ukázala významná nectnost - velmi se kolébal při dojezdu. Z tohoto důvodu operovala tato letadla z pozemních letišť.

Consolidated PBY "Catalina"

Legendární létající člun předválečného původu. Sloužil především jako průzkumný, protiponorkový a záchranný letoun s velkým doletem. Během války provedl tisíce akcí na záchranu sestřelených pilotů či námořníků.

Grumman TBF "Avenger"

Palubní torpédový bombardér. Spolu se střemhlavými bombardéry tvořil hlavní útočnou sílu námořního letectva. Létal na něm bývalý prezident G.Bush.
Technická data :
Typ letounu Výkon motoru (k) Max.rychlost (km/h) Dolet (km) Výzbroj
SBD Dauntless 1200 405 1820 3 kulomety, 632 kg pum
F4 Wildcat 1000 - 1200 510 1230 - 1760 6 kulometů
F4U Corsair 1650 - 2450 667 - 715 1610 - 3550 6 kulometů
PBY Catalina 1000 - 1200 296 - 331 3360 - 4750 4-5 kulometů,
1820-1860 kg pum
TBF Avenger 1700 435 1970 4 kulomety, 910 kg pum
nahoru